پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251168
معدوم‌سازي 309 هزار جوجه مرغ به علت ابتلا به آنفولانزاي فوق حاد پرندگان
تاریخ انتشار : 1400/10/06 08:02:19
نمایش : 1113
مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري گفت: اکثر واحد‌هاي پرورش مرغ مادر، گوشتي و تخم‌گذار در جهت مقابله با آنفولانزاي فوق حاد پرندگان واکسينه شده‌اند اما از ابتداي سال جاري از ۱۲ ميليون و ۵۴۰ هزار قطعه جوجه‌ريزي انجام شده در استان بيش از ۳۰۹ هزار قطعه جوجه به علت ابتلا به اين بيماري يا سويه‌هاي آن معدوم شده‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد اسدي مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ به تشريح بيماري آنفولانزاي فوق حاد پرندگان، اقدامات، آثار و نتايج آن پرداخت و اظهار کرد:  ويروس آنفولانزاي فوق حاد پرندگان يک بيماري بسيار مسري است که چندين گونه از پرندگانِ توليد کننده مواد غذايي از جمله مرغ، بوقلمون، بلدرچين، مرغ دريايي، پرندگان زينتي و خانگي و پرندگان وحشي را درگير مي‌کند، اين ويروس بعضا پستانداران از جمله انسان را نيز مبتلا مي‌کند.
 
وي آنفولانزاي فوق حاد پرندگان را از شايع‌ترين ويروس‌ها در سطح جهان به علت گستره ژنهاي آن دانست و افزود: مخازن اصلي اين ويروس، خوک اهلي و وحشي (گراز)، ميزبانان واسط آنفولانزاهاي پستانداران و پرندگان هستند، پرندگان وحشي و آبزي بدون ابتلاء و بروز علايم مي‌تواند اين ويروس را جابجا کنند.
 
مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري ميزبانان و پرندگان حساس به بيماري آنفولانزاي حاد پرندگان را شامل پرندگان زينتي، مرغ شاخدار، بوقلمون، شترمرغ، مرغ و خروس عنوان کرد.
 
اسدي علائم اين بيماري را، شروع ناگهاني و روبه رشد تلفات، انتشار ناگهاني بيماري در گله، علائم ضعيف تا شديد تنفسي، کاهش شديد مصرف دان و بي اشتهايي، افت توليد، تيرگي و خونريزي ريش، تاج، زير پوست و پا عنوان کرد.
 
وي با اشاره به اينکه نحوه انتقال ويروس آنفولانزاي حاد پرندگان به انسان از طريق تماس مستقيم و نزديکِ انسان با پرنده آلوده است، گفت: اين ويروس در دماي ۵۶ درجه از بين مي‌رود.
 
مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري با عنوان اين مطلب که اکثر واحد‌هاي پرورش مرغ مادر، گوشتي و تخم‌گذار در جهت مقابله با اين بيماري واکسينه شده‌اند، بيان کرد: از ابتداي سال جاري در استان از ۱۲ميليون و ۵۴۰ هزار قطعه جوجه‌ريزي انجام شده بيش از ۳۰۹ هزار قطعه جوجه به علت ابتلا به اين بيماري يا سويه‌هاي آن معدوم شده‌اند.
 
اسدي رعايت نکات فني، آموزش مستمر، انجام واکسيناسيون، پايش و رصد تالاب‌ها و آبگيرها، اجراي دقيق پروتکل‌ها و پادمان‌هاي بهداشتي و مراقبتي را از جمله عوامل موثر در کنترل و پيشگيري به اين بيماري دانست.
 
انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html